Åpenhet og innovasjon er en forutsetning for et #forbrukerdrevet Q

Kom igjen kællær, ut på banen elve trøtte kællær, tællær.

De har knivet, slåss og kranglet i over hundre år. Nei, jeg tenker ikke på Tine og Q-Meieriene. Den «duelleringen» har bare foregått i 16 år. Fredrikstad og Sarpsborg, er det jeg tenker på. Nabobyer som ligger så tett at de nesten er vokst sammen. Og de to byene har like patriotiske innbyggere. Aristokrater i en endeløs nabofeide.

Misunnelsen i «plankebyen» nådde ukjente høyder da Sarpsborg FK møtte Leeds i messebycupen i 1970. Sarpsborg FK i messebycupen? Hva hadde sarpingene der å gjøre? Super Leeds møtte med Billy Bremner, Peter Lorimer og hele stjernegalleriet. Sarpsborg FKs superstjerne var Egil «Drillo» Olsen. Det var muligens i den kampen han fikk øynene opp for defensiv organisering.

To år senere kom revansjen, da Fredrikstad sendte naboen ned i 2. divisjon i sesongens siste, avgjørende kamp. Jeg og flere enn ti tusen andre tilskuere kranset det gamle, hederskronte Sarpsborg stadion. Alt gikk vår vei, sjanser og spill, bortsett fra at vi ikke fikk noen mål. Det tristeste av det triste for oss sarpinger skjedde, vi ble sendt ned i 2. divisjon. Og det av erkerivalen Fredrikstad.

Når jeg tenker tilbake på slike idrettsdueller, så får jeg positive assosiasjoner. Det er bra for en selv å støtte opp noe meningsfullt, og «knives, slåss og krangle litt» for saken. Personlig tror jeg også at Tine har godt av at vi i Q konstant utfordrer dem, selv om jeg tror de noen ganger ikke engang merker at vi har utfordret dem til «duell». Det forstår jeg. Det er jo mer spennende «dueller» her i verden, enn å «duellere» med en «mygg» som Q.

Tine – Q: 37-36

Uansett hva konkurrenten vår måtte si om å delta i tvekamp eller ikke, så kommer vi som liten utfordrer til fortsatt å by opp til «duell». Det er utfordrerrollen forbrukerne har gitt oss og derfor skal vi fortsatt være en utfordrer. Det nye er at vi på forhånd skal begynne å si på hvilke «våpen» (les nye produkter vi skal lansere) vi kommer til å bruke i kampen om forbrukernes gunst.

Da vi i fjor stilte forbrukerne følgende spørsmål: «Både Q-Meieriene og Tine produserer melk. Hvilket av disse merkene foretrekker du å kjøpe dersom du skal kjøpe melk?» 37% sa at de prefererte Tine, 36% sa at de stemte Q og 27% sa at de ikke visste hva de foretrakk. For oss var dette en positiv løypemelding, ettersom andelen som «heiet» på Q hadde økt siden forrige gang vi målte (2009). Spørsmålet for oss nå blir: hvordan skal vi klare å rekruttere nye Q-forbrukere, beholde nåværende «fans» og utvikle vår samhandling med disse?

Etter å invitert forbrukerne til å være med på å skape et #forbrukerdrevet Q gjennom 20 Facebook-møter, føler vi at det nå er tid for å lansere «åpen innovasjon» som vårt neste «våpen» i «duellen» med vår rival. I løpet av våren vil vi derfor lansere en egen «portal» hvor forbrukerne i enda større grad kan involvere seg i Qs videreutvikling.

Produktsjefene i Q Øystein og Ingrid sitter på kjøledisken med kommende Q-produkter

Øystein og Ingrid viser frem kommende produkter fra Q

Åpen innovasjon – hva er det for noe?

Begrepet «åpen innovasjon» ble popularisert av Henry Chesbrough, og har siden blitt benyttet som et noe upresist samlebegrep. Jeg spurte derfor Twitter-folket om hva de la i begrepet «åpen innovasjon» og fikk følgende svar:

  • @FredrikStang: «Prøver meg jeg. Involvering av forbrukerne for å videreutvikle og forbedre. Åpen dialog»
  • @perkoch: «Du får ofte mer ut av å dele kunnskap enn av hemmeligholdelse»
  • @hpnhansen: «deling av kunnskap er den nye maktfaktoren»
  • @CSorgendal: «Det dere nettopp gjorde er et prakteksempel! Ta imot idéer fra forbrukerne som blir til produkter»
  • @madsliabo: «gjøre noe bedre med hjelp fra flere»
  • @annepanne: «OpenIDEO og LEGO er gode og interessante eksempler synes jeg»
  • @ter_elvsaas : “ Chesbrough har svaret: http://www.forbes.com/sites/henrychesbrough
  • @QlillianF: “Forbruker kan påvirke. Gir beste resultat.”
  • @ChristinaHrdig: “innsikt+involvering”
  • @HoffmannAnja:”Eksternt: + kunde/part. Involvering. Internt: – siloer
  • @AadSne: “hjelp fra forbruker til å – think outside the box”
  • @anneostensen: ”Åpent sinn – ønske om fornying – vidd og kunnskap”

I følge disse eminente og kompetente folk i Twitter-samfunnet inneholder ordskyen tilhørende «åpen innovasjon»: involvere, forbedre, dele, kunnskap, fornying, påvirke, ta imot, hjelpe og Chesbrough. Jeg regner med at ennå vi ikke er helt klare med å fastslå hva «åpen innovasjon» betyr for Q.

Screenshot fra Facebook som viser en forbruker som har tipset Q

Åpen innovasjon – «det er fali det»

Mange vil muligens si som Ludvig i Flåklypa om åpen innovasjon: «det er fali det». Selvfølgelig har skeptikerne noe rett. Åpen innovasjon kan føre til at idéer blir lånt/stjålet av andre, vi kan bli kopiert eller det kan for eksempel hende at vi ikke lever opp til forbrukernes forventning til å innfri i forhold til idétilfanget vi har mottatt. Her er sikkert mange flere fallgruver. Se artikkel hos E24: http://e24.no/naeringsliv/gir-konkurrentene-innsyn-i-sin-seneste-oppfinnelse/23405887

Åpen innovasjon er i seg selv heller ikke en målsetning, det er kun et virkemiddel for å øke vår innovasjonstakt og for å oppnå mer treffsikre innovasjoner. Åpen innovasjon for Q er knyttet til vårt strategiske mål om å være et lite utfordrer-meieri basert på #forbrukerdrevne innovasjoner og forbedringer. Det er ikke alltid mulig å komme med noe revolusjonerende og kjempeinnovativt. Det viktigste er hva forbrukeren faktisk vil ha. Blindeforbundet påpekte i høst at vi burde bedre lesbarheten på bl.a datomerkingen. Forbrukerne kan ikke bare komme med nye ideer, men også forbedringer på eksisterende produkter. Er det innovasjon? Tja. Er det helt revolusjonerende. Neppe. Men er det viktig? Defintivt.

«Vennligsinnet» rivalisering er bra for alle

12.404 tilskuere fylte Fredrikstad Stadion 9. november 2009, 38 år etter at Fredrikstad hadde sendt Sarpsborg ned i 2. divisjon. De fleste skulle få sitt livs fotballsjokk. For det nå reetablerte topplaget FFK var oppgjøret regnet som en «walk in the park». Utfordreren var kraftig undervurdert. Sjokket var et faktum, da Sarpsborg 08 sendte Fredrikstad ned i 1. divisjon.

Fredrikstad og Sarpsborg har vært rivaler siden 1903, men de fleste involverte hevder at rivaliseringen har vært «vennlig». Tine og Q har vært rivaler siden 1998 og vi hevder vel at også denne rivaliseringen er «vennlig» og til forbrukernes beste. Men pass opp, nå utfordrer Q med åpen innovasjon. I september kommer vi i markedet med #forbrukerdrevet innovasjon: Skyr barn i pose og yoghurt i pose.

 Til vår kjære konkurrent! Tenk på hvordan det gikk med Fredrikstad FK!