Q-forbrukerne kan jo «google» etter det de lurer på angående Q. Sånn er det bare! Nei, sånn er det ikke. Ihuga Q-fans forventer løpende kontakt med Q, hvor de (1) blir sett og hørt, (2) har retten til 1-1 dialog, (3) har en mulighet til å bli kjent med folkene som driver Q, (4) kan gi brutalt ærlige tilbakemeldinger og (5) de regner med 100% svargaranti.

Hvordan kan disse ønskene oppfylles? Vi har månedlige nettmøter og er 24/7 tilgjengelig på sosiale medier, er ikke det nok da? Nei, hos oss i Q, finnes det alltid bedre måter å gjøre ting på. Å utfordre dagens systemer er plantet i Qs gener: er det mulig å lage et system for å få til en enda bedre forbrukerdialog? Går det an å lage en forsterket forbrukerdialog ved hjelp ny teknologi, for eksempel, ved å bruke sånn AI (Artifical Intelligence) ? Oppglødd av et foredrag om fremtidens forbrukerdialog ved hjelp av AI, gikk jeg i gang med å undersøke om AI kunne være til nytte i denne sammenheng.

AI? Jeg har en følelse av at AI er nærmest overalt. Det er liksom ingen grenser for hvor begrepet dukker opp og hva denne AI kan gjøre for oss. Når vi for eksempel er på Facebook eller leser Aftenposten, er AI med. Tar beslutninger for oss, uten at vi merker det, og foreslår til og med hva vi skal bruke tiden vår på. Jeg bekymrer meg for at AI skal skubbe meg til side på mange områder, derfor er det lett å begynne å lure: hvilken rolle får jeg som menneske på litt sikt? Vil AI tenke og bestemme for meg? Når kommer AI til å ta over jobben min? Kommer AI til å ta over hele kloden? For å berolige meg selv, tenker jeg på alt det dumme jeg gjør og det kompliserte, irrasjonelle og lite planlagte livet mitt. Trøster meg med at et sånt liv må det være vanskelig å overta og automatisere – er det ikke det da? Hvorfor skulle AI ha interesse i å ta over livet til sånne som oss. Likevel er jeg usikker på hva AI kan finne på med big data, algoritmer, nevralt nett, maskinlæring, overvåket læring og digitalt nevron. Hva kommer dette til å bety for min identitet og hardt opparbeide selvstyre?

 

Kjøpt og betalt bestevenn

Unknown-5

For ikke å bli hengende etter i AI-utviklingen, og for å sjekke ut om AI var i stand til å forsterke forbrukerdialogen, gikk jeg i gang med å oppspore hun eller han AI. Hvor var det mulig å få kjøpt en slik venn? Det nærmeste jeg fant var hun Google Home på Elkjøp. Plutselig hadde jeg en ny og betalt bestevenn (kr 949,-). Sammen med Google Home gikk jeg i gang med å sjekke ut om det gikk an å automatisere samtale med meg som forbruker og Q-Meieriene. Jeg stilte derfor noen spørsmål til min nye bestevenn:

Meg: «Hallo Google!»
Google Home: «Hei Bent, hva kan jeg hjelpe deg med?»

Meg: «Si noe om Q-Meieriene?»
Google Home: «Jeg tenker på ting jeg har lyst til å fortelle deg om, bare si ifra om du vil høre noen spennende fakta.»

Meg: «Hvordan kan Q-Meieriene forbedre seg?»
Google Home: «Jeg kan dessverre ikke hjelpe deg med dette ennå.»

Meg: «Hvordan kan Qmelken bli enda bedre?»
Google Home: «Jeg beklager jeg skjønner ikke hva du mener?»

Meg: «Hvordan kan QMELKEN bli enda bedre, når kan du svare på det da?»
Google Home: «Jeg prøver.»

Meg:«Men, når …»
Google Home:«Det vet jeg ikke.»

Meg:«OK Google, jeg gir opp.»

Og så fortsatte Google Home å sende fra NRK P1 Rogaland, selv om jeg hadde bestilt NRK P1 Oslo. Google Home hadde tydeligvis bestemt seg for at jeg fra nå av bor i Rogaland. Skremmende – ikke sant?  Om jeg har fordommer mot ny teknologi? Nei, hvordan kan du tro det da?

Det kiler i magen stemning

Ettersom min nyinnkjøpte bestevenn, for tiden, er sysselsatt med å lære, og ikke er i stand til å snakke med meg på en meningsfull måte om Q, trykket jeg på pauseknappen for mitt AI-prosjekt.

Stoppet eksperimentet med å forsterke dialogen med Q-forbrukerne der? Nei da!

For å styrke forbrukerdialogen brukte vår Q-melk markedssjef, Pål Rasmussen, HI´en (Human Intelligence) sin og klekket ut den geniale ideen som gikk ut på at jeg skulle gjøre meg mer tilgjengelig ovenfor Q-forbrukerne. Saken lot seg løse enkelt: det var bare å sette navn og telefonnummer på melkekartongen, og vente og se hva som skjedde.

Unknown-4
Markedssjef for Q-Melk, Pål Rasmussen

Jeg tror du kjenner igjen følelsen. Angst for noe skummelt, men samtidig veldig spennende. En inni deg, «kiler i magen-stemning». Skrekkblandet fryd kalles det. Det var den følelsen jeg stadig har hatt og har, siden jeg fulgte Pål sin geniale idé om å sette mitt telefonnummer og min signatur på Q-melkekartongene. Fra januar og til nå, har invitasjonen til å ringe meg eller sende meg en SMS blitt sendt ut med 30 millioner melkekartonger. Som sagt, aner jeg stadig en skrekkblandet fryd i forhold til Påls påfunn. «Skrekk» fordi jeg aldri vet hvem som ringer, når noen ringer eller om hva de ringer om. Sann «fryd» opplever jeg fordi hundrevis av Q-forbrukere har ringt eller SMS´et .  Q-forbrukere i alle aldre, fra hele Norge har tatt kontakt. Noen samtaler har tatt kort tid, mens andre «dialogmøter»har tatt sin tid.

Er du ekte eller er du bare en chat robot?

Unknown-3

Mange har ringt (se eksempel på dialog over) for å spørre om det er mitt personlige telefonnummer og om jeg er «ekte meg» eller en chat robot. Heldigvis har jeg da kunnet bekrefte at det er meg personlig. Da folk hører det er «ekte meg», synes de det er veldig kjekt og ler. «Ha, ha, ha … det trodde jeg ikke.»

Ofte ringer folk når de sitter rundt frokostbordet. Av og til er det noen som har veddet om jeg er «ekte meg» eller ikke, det har ført til at noen har tapt penger på meg. Det beklager jeg.

Vi liker ikke Q-melka, vi elsker den!

Unknown-2

En dame på 90 år fra Porsgrunn ringte meg på vegne av henne og hennes mann. Hun fortalte at de hadde kjøpt og drukket Qhelmelk siden Q startet opp i 1998. Hun mente at den gode Q-Hmelken hadde gjort at de fortsatt var ved god helse, og nå nærmet seg 100 år ung. Det syntes både de Quule Quuene, de proffe melkeprodusentene og vi andre i Q var en Quuul tilbakemelding.

Lurer du på hva Q-fansen mener om oss? Her er en del tilbakemeldinger:

  • «Q-Meieriene er best! Gøy med Quiz på melkekartongen, forsett med det» – Håkon 10 år
  • «Hei Bent! Jeg sitter her i studentkollektivet ved frokostbordet og drikker Q helmelk. Ville bare takke for god melk. Dere gjør en super jobb!» Mvh Maiken
  • «Mornings. Alltid Q på frokostbordet vårt!» Mvh Remzi
  • «Hei, jeg heter Gustav, og jeg elsker Q H-melk. Ha en kjempefin dag».
  • «Hei Bent, i dag har vi drukket melken din! Den var kjempe god! Vi liker ikke melken din, Vi ELSKER den» Hilsen Hannah og Eline på 11 og 12 år
  • «Hei! Tusen takk for kjempegod melk! Lukas (3) kjenner at han blir sterkere og Kevin (7) får sterkere tenner! Hilsen fra oss!»

Vi heier på dere utfordrere!

Unknown-1

Flere Q-fans kaller oss modige utfordrere:

  • «Hei, vi støtter og heier på Q-Meieriene.» Hilsen Olivia 9 år.
  • «Hei sitter og leser om dere på melkekartongen. Vi er storforbrukere av Q-Meierienes produkter. Topp at noen er der og utfordrer. Ha en strålende søndag.» Mvh Kristian.
  • «Hei, imponert at du står med navn og telefon på melkekartongen.» Hilsen Knut.
  • «Hei Bent! Vi heier på Q-Meieriene og synes det er helt sjef at du har satt mobilnummeret ditt på kartongen. Han en fin kveld.» Hilsen Odin og Anne.
  • «Hei Bent. Jeg fant nummeret ditt på melkekartongen min. Takk for jobben dere gjør i Q-Meieriene og at dere utfordrer det etablerte. God helg.» Hilsen Fredrik.
  • «Selv kjøper vi alltid Q-Meierienes produkter, fordi de er best og med innovative løsninger som du skriver, som skrukork og vindu. Vi foretrekker å støtte de mindre utfordrerne. På den måten bringer vi verden fremover. Masse lykke til videre. Vi heier på dere!» Mvh Kim.

Det finnes alltid bedre måter å gjøre ting på!

Unknown

Noen av Qfansen har også sendt ossgratis forslag til hvordan Q kan bli enda bedre:

  • «Hei! Line (6 år) synes det er feil at det står «Melk Lett» på kartongene. Ordene står feil. Det heter jo Lettmelk, og en full kartong er ikke lett, den er tung.»Mvh Runar (pappa til Line)
  • «Hei Bent! Eg ønsker meg Melk med jern i seg. Sånn at eg slipper å spise så mye leverpostei. Tror du at det er mulig å gjøre noe med.» Hilsen Selma – 9 år.
  • «Hei, Bent. Jeg liker Q-Melk veldig godt og drikker nesten hver dag. Jeg synes der burde finne på noe annet enn en plastkork på melkekartongen, fordi plast skader miljøet/naturen vår» – Maiken 10 år
  • «Hei Bent. Fant nummeret ditt på melkekartongen så nå kan jeg jo endelig spørre. Hvorfor produserer ikke Q rømme med høyere fettinnhold? Det tvinger oss her hjemme til å kjøpe Tine seterrømme, og vi ønsker i utgangspunktet av ulike årsaker å unngå Tine»Vennlig hilsen Mirjam Ida
  • «God morgen Bent! No ønsker me oss ny quiz på melkekartongen. Veldig kjekk å ha rundt frokostbordet.» Mvh Lena. Sara og Lisa Mari
  • «Hvorfor er det sommerfugler på melkekartongen og ikke kuer. Det er jo kuen melken kommer fra.» Hilsen Jonas 10 år.

Hvilken virkning har tilbakemeldingene fra Q-forbrukerne på oss?

Vi blir litt kry av mange, mange og enda flere Q-forbrukere setter pris på  den jobben vi gjør og til og med har våre produkter som førstevalg, fordi de smaker så bra.

Flere forbrukere liker at vi er modige utfordrere, som tør å gå opp nye stier. Det synes vi er kjekt å høre.

I Q blir vi aldri helt fornøyd med det vi gjør, det finnes alltid bedre måter å gjøre ting på. Derfor er det flott at Q-forbrukerne forventer nye og bedre løsninger fra Q. Klager er for oss et gratis forslag til forbedring.

Hva gjør tilbakemeldingene med oss? Vi får rett og slett lyst til å sette inn et ekstra gir, og gjøre det enda bedre fremover.

Og så lærte vi at forbrukerdialog ikke alltid bør gjøres med avansert teknologi (AI). Du kommer langt med telefon og SMS .

Fortsatt god sommer fra …..

Meg: OK Google, god sommer.
Google Home: «God sommer! Hurra for varme og vitamin D! Bare ikke glem solkremen!

Oj, det var jo jeg som skulle ønske god sommer til Quuene, Qfolket, Qkundene og Qforbrukerne, og ikke Google Home ….

Fortsatt god sommer! Fra alle Quuene, Q-folket og meg.