Har du en god idé, spør vi Q-forbrukerne. Hittil er 943 idèer lagt inn på vår nettside under «Min Q idé». Tipp, topp, tommel opp, sier jeg som jeg ofte gjør.

I denne bloggposten gir deg et glimt av hva som skjer bak Qulissene og stiller Qs egen ForbrukerMads noen enkle spørsmål. Kanskje har du sett han på ett av nettmøtene jeg og gjengen min har hver eneste måned? Hensikten er å gi deg innsikt i Qs måte å drive innovasjon på, gjennom åpen innovasjon og dialog med deg som forbruker.

Jeg har hørt at du kalles ForbrukerMads, hvorfor det?

Jeg har et brennende forbrukerhjerte, forteller en engasjert Mads.  Jeg snakker Q-forbrukernes sak internt i Q og passer på at forbrukernes innspill blir «sett og hørt» i interne prosesser, på møter og når vi tar beslutninger. For eksempel om hvilke produkter vi skal lansere, sier Mads. Jeg minner om at vi lager produkter for forbrukerne, ikke til oss selv, sier Mads med så bestemt stemme, at jeg velger å tro ham.

Hvem er du når du ikke er ForbrukerMads?

Mads Liabø, egentlig – en enkel mann fra bydelen Loddefjord i Bergen, sier han. Interessert i fotball, musikk, øl og (nesten) alt som har med internett og sosiale medier å gjøre. Mads karakteriserer seg selv som en mann med godt humør, en som sjelden ser problemer, men heller utfordringer. Jeg synes på mange måter jeg også er litt naiv, prøver han seg med, men jeg lar meg ikke lure. Jeg kjenner ham.

Hvilke kamper har du tatt på vegne av forbrukerne i Q?

Hehehe… mange, ler Mads. Noen ganger må jeg spørre Kristine, Kristine og Christina og de andre markedsfolka om de har sjekket med forbruker før de går i gang med noe nytt, forteller han. Jeg passer på at Q-folkene snakker med forbrukerne om hva forbrukerne egentlig vil ha, ikke bare gjetter på hva de vil ha, sier Mads.

Min Q ide – hva er det for noe?

Eh … hmm .. øøh, låter det fra Mads og så kommer det omsider et svar: Det er en mulighet for forbruker til å få se sitt produktforslag som ferdig produkt i butikk, sier han Med stor entusiasme reklamerer han for nettsiden (http://www.q-meieriene.no/Min-Qide) : «Hvem som helst, i hele verden, kan levere inn sin inn ide til Q der!»

Klarer vi 1000 idéer på Min Q?

Klarer vi 1000 idéer på Min Q?

Er det egentlig noen vits i å sende inn ideer?  Blir ideene egentlig brukt til noe?

Mads ler og svarer, ja! og nok en gang  virker han overbevisende på meg. Han bedyrer at alle ideer blir vurdert. Mads er nøye med å påpeke at ikke alle ideer blir lansert, selv om alle blir vurdert like sterkt. Det er kjekt å se hva som rører seg der ute blant forbrukerne, sier Mads. Folk er ikke dumme og de fleste skjønner nok at vi ikke kan lansere 1000 nye produkter på ett år eller ti for den saks skyld.

Jeg har mange eksempler på at gode ideer har blitt til ferdige produkter, sier Mads. Mange? Hvilke da? Etter et litt famling svarer han, eh,eh …ø og så tar Mads sats og nevner i fleng: Skyr kokos, Skyr kaffe, Skyr Mini, Q Frokostyoghurt både på liten og stor pose (og etterhvert økt innholdet i den minste posen etter forbrukerpress), Gresk Yoghurt, mange nye smaker, tips til hva som skal pryde melkekartongen, mer fokus på laktosereduksjon, mindre sukker, lettprodukter som Drømmelett, ny og bedre konsistens på Skyr som vi fikk høre var for tørr for mange, forbedring av musli. Vi jobber også med en helt egen Q-skje som vi fikk nærmere 100 idéer om og mange flere idéer som tar lenger tid, sier Mads.

Hvor mange ideer har kommet inn?

943 kommer det kjapt fra Mads, som tydeligvis kan sine tall. Hvor mange er det behov for? 10.000 for min del, sier han.  Hvorfor det? Kjekt å se hva folk vil ha, sier Mads og nevner at mange nå for tiden virker til å være opptatt av mindre sukker, laktose og bedre smak. Det er gøy at folk som er ute på reise tar med ideer hjem til oss, sier han og nevner Kefir fra Brasil som et eksempel.

Hva er, etter din mening, den beste ideen som har kommet inn?

Jeg har sansen for de mest kreative jeg, påpeker Mads. En forbruker foreslo en melkekartong med innhuk, sier han. Hvorfor var den ideen så bra, spør jeg? Mer behagelig for nesen når du drikker melk fra kartongen, sier Mads og ler. Tydelig at mannen har humor. Selv ga jeg ikke et terningkast 6 til den spesielle melkekartongen.

Mads har også veldig tro på Skyr drikke som han tror vil fylle et behov for aktive Q-forbrukere i hverdagen. Han hevder at det er et av de produktene han selv ville plukket med seg fra butikken uansett om han hadde jobbet i Q eller ikke.

Kanskje blir Skyr drikke seende slik ut. Det er i hvert fall en av idéene vi jobber hardt med for tiden.

Kanskje blir Skyr drikke seende slik ut. Det er i hvert fall en av idéene vi jobber hardt med for tiden.

Quuult at folk tør å vise oss hva slags behov de har for meieriprodukter, sier han. Kanskje er noen av de ting vi selv kommer opp med litt for «A4», sier Mads ettertenksomt.  Noen ganger mottar vi «kinderegg-forslag» fra forbrukerne forteller Mads. Han tenker sikkert på at kinderegget er en overraskelse og en utfordring og sammenligner det med et produkt som vi absolutt ikke er i stand til å lage. Han nevner forbrukerønsker som økologisk, laktosefri og ikke-homogenisert eller pasteurisert melk, trådløs overføring av melk og et melkerør til alle forbrukerne m.fl.

Hvor mange ideer er avslått og hvorfor det?

207, kommer det etter litt letning etter svaret fra Mads. Grunnen er at vi er brutalt ærlige, prøver han seg med, og håper at han ikke må begrunne svaret, men det må han jo. Kanskje fordi vi mangler plass i produksjon til å produsere produktet eller at vi har forsøkt oss tidligere på det samme som er foreslått, og at produktet ikke ble en salgssuksess, sier han.

Nå er jeg på offensiven og presser ham til å forklare meg hvorfor et av de mest populære forslagene på Min Q ide, Frozen Skyr, ennå ikke er lansert. Mangel på  produksjonsutstyr, kommer det kontant. Det er ikke bare å kjøpe sånt utstyr over natten, sier han i en litt belærende tone (under tvil, kjøper jeg forklaringen, men bestemmer meg for å følge opp dette forslaget senere.)

Hva får forbrukerne for ideer som blir brukt?

Påskjønnelse i form av at de får heder og ære fra Q og alle de andre som forelsker seg i produkter. I tillegg kan de få Q innovasjonspriser, forteller Mads. Hvor mange priser er delt ut, da? Foreløpig fire, sier han stolt.

Hva kan vi forbedre oss på i forbrukerdialogen?

Vi bør bli enda mer aktive i å spørre forbrukerne om hva de vil ha av nye produkter, sier Mads. Vi må også svare raskere på klager (klage er et forslag til forbedring), understreker han. For eksempel holder det ikke at vi brukte mer enn 100 timer på å svare på to henvendelser, sier en litt ergerlig Mads.

Hvorfor er min Q viktig for utviklingen av Q?

Vi skal være et annerledes meieri og vi skal utfordre, derfor må forbrukerne involveres i det vi driver med, sier han. Vi må ikke ta folk for gitt, påpeker Mads. Folk krever å bli «sett og hørt» sier Mads. Forbrukerne skal ha makt i Q og de skal reelt være sjefen ikke du Bent, mener Mads.

Og plutselig snur rollene i intervjuet og det er Forbruker Mads som begynner å intervjue meg. Du er en av de få lederne som er 24-7 tilgjengelig for forbrukerne på sosiale medier og svarer innen en til to timer. Hvorfor prioriterer du sånn? Eh,eh.. ø.. er det ikke bare sånn det må være i 2017 da, svarer jeg.

Mulig ForbrukerMads ikke er best i test, men mange av produktene han kjemper for er i hvert fall det! På bildet holder han en terning med terningkast 6 og skiltet best i test

Mulig ForbrukerMads ikke er best i test, men mange av produktene han kjemper for er i hvert fall det!