Velkommen til min blogg. Jeg heter Bent Myrdahl, og har gleden av å være sjef i Q-Meieriene. Det lille meieriet som kjemper mot giganten til forbrukernes beste.

I denne bloggen vil jeg forsøke å dele våre ideer og anstrengelser med deg. Ikke bare suksesshistoriene, men også det som ikke har gått så bra. Jeg håper det du leser kan bidra til å stimulere din interesse til å drive med innovasjon, og samtidig håper jeg ditt forbrukerengasjement kan bidra til å bygge Q-Meieriene videre.

Hvordan lager du en innovasjon?

presse

Det sies om gullsmeden Johan Gutenberg, berømt for å ha utviklet boktrykkerkunsten, at han kombinerte to kjente ting da han lagde sin innovasjon: vinpresse og myntpresse = system for å trykke bøker! Han tok altså to kjente ting, og satt dem sammen. Enkelt men samtidig ganske så smart.

Slik tenker vi også hos oss. Vi kaller det kombinasjonsinnovasjoner. En rekke av innovasjonene våre har vært ved å ta to kjente ting å sette dem sammen.

 

– skrukork fra flasker + melkekartong

– målevindu fra tradisjonelle litermål + melkekartong

– skrulokk fra glass + rømmeboks

– flaske fra ketchupverden + rømme

 

Dagens verdenslansering – kombinasjonsinnovasjoner

Også høstens innovasjoner er laget etter den over 600 år gamle Gutenberg-metoden; kombinere to kjente ting og ‘vips’ så har du en innovasjon! I dag lanserer vi to helt nye produkter i meierihyllene. Non Stop yoghurt og Oreo yoghurt. Vi har altså satt sammen to av Norges best likte produkter og vårt egen vaniljeyoghurt. Ja og vips, så har vi noe helt nytt.  Se denne linken for å komme til vår egen lille Applelansering. http://bit.ly/18uY5ER

Da jeg satt med iPad’en og skrev denne bloggen, gikk det opp for meg, at Steve Jobs i Apple, hadde skapt alle de ting, vi bruker for å holde kontakt med folk. Men det meste har vært laget ved å kombinere to kjente ting for å skape noe nytt og bedre. Steve Jobs kan kanskje sies å være en moderne Leonardo da Vinci. En mesterenes mester når det gjelder kombinasjonsinnovasjon.

Noen tips for for å finne på kombinasjonsinnovasjoner:

–       Lytt til kundene dine.
Hva er det kundene eller forbrukerne ønsker seg. Det er ikke sikkert de trenger revolusjoner, men løsninger på enkle hverdagsproblemer som gjør livet litt enklere. Involver dem i innovasjonsarbeidet, spør dem, test ideene på dem.

–       Sett og ting sammen.
Hva skjer om du tar to kjente ting fra ditt markedet og setter dem sammen. Filmleie på TV er jo egentlig en god, gammeldags videobutikk og TV.

–       Forestill deg hva som vil gjøre livet enklere for kundene dine.
Handler ikke ofte innovasjoner om å gjøre ting enklere? iPad, walkman, borrelås, peistenner.

–       Lag mange ideer da blir du bedre
Tenk på alle de rare produktene som dukker opp hver dag. De aller fleste forsvinner fort fra markedet. Men skal du lykkes må du tørre å feile. Det er som med salg. Ringer du ti personer så får du ett salg. Ringer du hundre, får du ti. Klarer du å komme opp med mange ideer, gjør det noe med evnen din til å se hva som fungerer og ikke minst blir ideene bedre.

–       ”Sov lidt mindre og drøm lidt mer”. Jeg deltok i helgen på det danske Thise Mejeris 25års jubileum. I sin avsluttende tale om hvordan meieriet skulle utvikles de neste 25 år gav Direktør Poul Pedersens følgende oppskrift til de tilstedeværende melkeprodusenter, ansatte og kunder: “Sov lidt mindre og drøm lidt mere”. En klar oppfordring til økt innovasjonstrykk!

Jeg tror Pedersen i Thise Mejeriet har rett, innover og lev eller kopier og dø! Jeg foreslår verken at du skal kopiere Da Vinci eller Jobs, men at du eksperimenterer med to tjente ting – og ‘vips!’ så har du laget en innovasjon. Gi meg gjerne tilbakemelding på hvordan det går med dine kombinasjonsinnovasjoner, og nøl ikke med å bidra med nye ideer til oss i Q-Meieriene.