#fellesskapet

#, #ffnor, followers, Klout score, retweet, favorittmarkert, tweet, ICYMI, SoMe,TBH, feeder, #hasttags, #slurvekryss…….

Jeg hørte hva folk snakket om, men jeg forstod ikke hva de mente. Likevel tok jeg sjansen. I juli i år fløy jeg som en fugleunge, som aldri hadde flydd før, inn i dette fuglelignende #fellesskapet. For å si det med en gang, så hadde jeg ikke kommet inn i dette #Twitterlandet uten hjelp fra Linn Karlsen vår sjef for web og sosiale medier og påtrykk om å modernisere meg fra Svein Roger Selle i MK Norway. Til tross for mange oppmuntringer hadde jeg ikke så mye tro på at noen skulle følge @QBentM og det lille Q-Meieriet på #Twitter

 Bent SoMe 2

Tweets, følger og følgere

Først og fremst lærte jeg, for første gang i livet, å fatte meg i korthet. Det jeg ikke fikk sagt på 140 tegn; inklusive @BentM, ville ikke denne #Twitter høre snakk om.

For det andre måtte jeg selv finne noen å følge i #fellesskapet. Å få noen til å følge meg var ingen sak, for kommunikasjon på #Twitter innebærer å følge uskrevne normer og regler. En viktig norm er «betinget gjensidighet»: du skal helst følge dine følgere, svare på henvendelser og generelt sett utveksle og dele meninger, informasjon, og budskaper på en interessant, høflig og anstendig måte.

Med denne forståelsen av normer og regler i  #Twitterlandet, fulgte jeg @richardbranson, @BillGates, @BarackObama, @CrownPrincessMM og noen flere. Merkelig nok, fulgte ingen av disse meg. Som følge av denne relativt dårlige velkomsten i #SoMe, fikk jeg noen tvangstanker. Hvorfor var jeg ikke velkommen? Hva var det som var galt med meg? Og hvorfor interesserte ikke Branson,Gates,Obama og Mette Marit seg for Q-Folket og det lille Q-Meireiet?

Bent some 3Etter nevnte nedtur forsøkte jeg å komme inn i #Twitterland ved å følge @gripne,@lisegodfrey og @arild1976. Folk jeg arbeider sammen med. Det hjalp, og straks hadde jeg tre følgere ,og følte meg allerede som en fastboende i #Twitterlandet.

I skrivende stund har jeg skrevet eller sendt 1.476 tweets (skriver hver dag), følger 1.354 folk og har 1.332 følgere. Det er til og med noen som har gitt meg sånn #ffnor. Visstnok utmerkelse som deles ut på fredager i #Twitterlandet og som betyr at du har fått et slags #Statsborgerskap.

 

#SoMe?

Hvordan er sosiale medier viktig for Q-Meieriene? Q-Meieriene er et forbrukerdrevet meieri og kommer ved hjelp av sosiale medier direkte i kontakt med #Q-Forbrukerne. Både Facebook og Twitter er nyttige redskaper for å ha løpende kommunikasjon om Q som meieri og om våre produkter. Vi mottar både ros og ris. Her er noen eksempler brutalt ærlige tilbakemeldingersom vi fikk på vårt månedlige nettmøte (Facebook) med #Q-Forbrukerne den 9.12.13:

  • Skikkelig fornøyd med vindu på melkekartongene deres.
  • Jeg ønsker meg H-melk i 0,75 kartonger
  • Laktosefrie produkter, kesam, …og sjokoshake .
  • Det største for meg er at Kiwi og Spar her på Fagernes aldri har vært tomme for produktene jeg har ønsket å kjøpe.
  • Jeg er skuffet over holdbarheten på melken.
  • Ønsker meg større korker da je har gikt i fingra og det er vansklig å åpne kartongen fra dekk. Har fått hjelp av butikk dama et par ganger. Lik mjølka deres bæst ama.

Ved hjelp av løpende samtaler i sosiale medier får vi inn en rekke tilbakemeldinger fra Q-Forbrukerne, som vi benytter som forbedrings- og innovasjonsforslag. Vi gir dessuten svargaranti til alle som henvender seg til oss.

Kort sagt: #SoMe er et viktig redskap for å la #Q-Forbrukerne få kontroll over #Q. I betraktning av dette, var det viktig at jeg overvant frykten for #SoMe og kom meg inn i #Twitterfellesskapet.

 

#TBH 

Jeg avslutter likevel dette med et sitat fra Odd Børretzen: «selv de eldste av oss har godtatt telefonen nå. Men er det ikke snart nok?»

-Nei, det går nok ikke. Vi må jo følge med. Kanskje det en dag, kommer en mentioned by @richardbranson, @BillGates, @BarackObama,CrownPrincessMM til Q-Folket og det lille Q-Meieriet.

(#TBH betyr visst: to be honest – eller for å være brutalt ærlig)